Keiron Fitness Bench

Unik styrketräningsmaskin för bänkpress, rodd och marklyft.

Keiron Fitness Bench+ är en kompakt träningsmaskin för bänkpress, rodd och marklyft i hemmet med möjlighet till hög belastning. Levereras färdigmonterad och med gratis hemleverans i hela Sverige.

Vi erbjuder också möjlighet till räntefri avbetalning under 12 månader (799:-/mån + fakturaavgift 30:-/mån).

Pris: 9,590.00 SEK

Loading Uppdaterar varukorg...

Keiron Fitness Bench är en kompakt träningsmaskin för bänkpress, rodd och marklyft i hemmet med möjlighet till hög belastning. Genom att utnyttja hävstångsprincipen och din egen kroppsvikt krävs inga järnvikter och risken för skador minimeras.

Längden på maskinens ben ändras snabbt och enkelt för att variera belastningen mellan ca 30-110 % av din egen kroppsvikt (något mer för lätta personer och något mindre för tunga enligt medföljande tabell). Exempelvis ger en person som väger 75 kg en möjlig belastning på mellan 26 och 86 kg. Maskinen är dimensionerad för en maxbelastning på 120 kg.

Bänkpress, rodd och marklyft utgör grunden i all styrketräning men har varit svårt att genomföra i hemmet då det tidigare krävt stora maskiner och/eller tunga fria vikter. Keiron Fitness Bench väger endast 30 kg och fälls ihop för kompakt förvaring under en säng eller mot en vägg.

 

Introduktionsfilm


 

Bänkpress

keiron-fitness-bench-press-452x380bänkpress-front-page-johannes-

Precis som vid ”vanlig” rak bänkpress med fria vikter lyfter du en stång från liggande position vertikalt uppåt. Skillnaden är att du med Keiron Fitness Bench använder din egen kroppsvikt som viktmagasin.

Ställbar belastning

Genom att ändra förhållandet mellan hävarmarnas längder kan du variera belastningen från att du lyfter ca 30 % av din kroppsvikt (när benen är i innersta läget) till ca 110 % av din kroppsvikt (när benen är i yttersta läget). Med hjälp av den medföljande manualen kan du enkelt utläsa vilken belastning benens inställning motsvarar i kg.

Att ändra belastningen görs inom loppet av några sekunder genom att dra ut eller in maskinens ben.

Utgångsläget för stången, d.v.s. stångens position i förhållande till dynan vid rörelsens början, kan enkelt ändras genom att flytta stången till ett av tre förinställda lägen.

Aktiverade muskelgrupper

Musklerna som aktiveras genom bänkpressövningen är stora bröstmuskeln (pectoralis major), deltamuskeln, triceps och coracobrachialis.

Förutom de ovan nämnda musklergrupperna aktiveras också olika stabiliserande muskler bland annat i magen och ryggen.

 

 

 

Marklyft

keiron-fitness-bench-press-452x380marklyft-front-page-johannes

Marklyft utförs med maskinen i samma läge som vid bänkpressövningen. Du placerar båda fötterna på dynan och lyfter sedan stången uppåt samtidigt som du börjar räta ut överkroppen. När du rätat ut överkroppen återgår du kontrollerat ner till utgångsläget.

Precis som för bänkpressövningen ändrar du belastningen genom att justera längden på maskinens ben.

Aktiverade muskelgrupper

marklyft-muskelgrupperMarklyft beskrivs vanligen som en helkroppsövning med fokus på rumpa, rygg och hamstrings. Det är en stor rörelse som sätter stora muskelgrupper i under- och överkroppen i arbete.

Främst aktiveras den nedre delen av ryggen (erector spinae), gluteus maximus (stora sätesmuskeln) och hamstringsmusklerna (baksida lår), främre lårmuskeln (quadriceps) och adduktor magnus på insidan av låren.

Förutom de ovan nämnda musklergrupperna aktiveras också olika stabiliserande muskler bland annat i magen och ryggen samt musklerna för greppstyrka.

 

Rodd

keiron-fitness-bench-rowing-450x380rodd-front-page-wh-bgr

Roddövningen kan närmast liknas vid s.k. sittande rodd som vanligtvis genomförs med en maskin med ett påbyggbart viktmagasin som lyfts genom vajrar.

Skillnaden är att denna roddövning görs sittande på knä med bröstkorgen vilande mot den uppfällda huvuddynan (se bilden ovan), och att du lyfter en andel av din egen kroppsvikt, eller t.o.m. mer än din egen vikt, istället för separata vikter.

Enkel omställning och anpassning

Att byta mellan de två övningarna tar några sekunder och består i att lyfta loss huvuddynan och fästa den i roddläget samt att fälla in ”armarna” som håller stången som används vid bänkpressövningen.

Precis som för bänkpressövningen ändrar du belastningen genom att justera längden på maskinens ben.

Du kan också enkelt ställa in hur högt eller lågt bröststödet ska placeras för att passa olika kroppslängder.

Aktiverade muskelgrupper

Musklerna som aktiveras via ryggövningen är antagonistmuskler till de muskler som aktiveras genom bänkpressövningen. Det bidrar till en balanserad uppbyggnad av kroppens muskelmassa som minskar risk för skador och ger en välbalanserad muskulatur och bra hållning.

Muskelgrupperna som aktiveras genom roddövningen är framför allt breda ryggmuskeln (latissimus dorsi), kappmuskeln (trapezius) och rhomboideus. Även biceps och överarmsmuskeln (brachioradialis) engageras.

 

 

Kompakt och portabel

Keiron Fitness Bench fälls enkelt ihop för förvaring. Maskinen är också försedd med hjul som gör att man enkelt kan flytta den och skjuta in den under en säng eller liknande. Det kompakta utförandet gör att maskinen får plats i de flesta bilar.

Mått/Vikt (ihopfälld)

Längd: 143 cm (138 cm om huvuddynan kopplas loss)

Bredd: 65 cm

Höjd: 18,5 cm

Vikt: 30 kg

 

FAQ

- Vad är skillnaden mot vanlig bänkpress/marklyft/roddmaskin?

Precis som vid ”vanlig” rak bänkpress och marklyft med fria vikter lyfter du en stång vertikalt uppåt. Skillnaden är att du med Keiron Fitness Bench använder din egen kroppsvikt som viktmagasin.

Roddövningen kan närmast liknas vid s.k. sittande rodd som vanligtvis genomförs med en maskin med ett påbyggbart viktmagasin som lyfts genom vajrar. Skillnaden är att denna roddövning görs sittande på knä med bröstkorgen vilande mot den uppfällda huvuddynan, och att du lyfter en andel av din egen kroppsvikt, eller t.o.m. mer än din egen vikt, istället för separata vikter.

- Vad har maskinen för längd/bredd/höjd/vikt?

Längd: 143 cm (138 cm utan huvuddynan), Bredd: 65 cm, Höjd: 18,5 cm, Vikt: 30 kg

- Vad är maskinens maxbelastning?

Maskinen är dimensionerad för en maxbelastning på 120 kg. Relaterat till din kroppsvikt är maxbelastningen ca 110 % av din kroppsvikt (något mer för lätta personer och något mindre för tunga enligt medföljande tabell). Minsta belastning är ca 30 % av kroppsvikten.

- Finns det risk att maskinen lämnar märken i golvet/parketten vid användning?

Nej. Belastningen mot golvet är samma som om du sitter på en vanlig stol. Dessutom har maskinen gummihjul och gummiskydd på ”benen” så det blir garanterat inga märken.

- Var kan jag testa maskinen?

Vi lägger kontinuerligt ut information om möjlighet att testa maskinen på denna webbplats och på Facebook.com/KeironFitness.

Du kan även anmäla intresse eller ställa frågor genom att maila info@keironfitness.se eller använda vårt kontaktformulär.